Emadus ja karjäär - 3 osa

Kirjutasin selsamal teemal ka suvel: esimeses osas oli juttu mõtteviisist ja teises prioriteetide seadmisest. Neid saad lugeda siit: Emadus ja karjäär – 1. osa; Emadus ja karjäär – 2. osa. Siin on nüüd aga kolmas ja viimane osa.  

Toon välja veel viis harjumust, mis toetavad mind mu valiku juures laste kõrvalt tööd teha.

Kõige olulisem mõte, mis sa võiksid siit kaasa võtta, on see, et ELA SELLIST ELU, mis sind ÕNNELIKUKS TEEB! Kui sind teeb õnnelikuks see, et oled kodune ema, siis olegi. Kui sind teeb õnnelikuks see, kui saad emaks olemise kõrval ka tööd teha, siis tegutsegi nii. Keegi ei saa sind süüdistada või sulle etteheiteid teha sinu valikute pärast, kui sa ise oled selle juures õnnelik. Ma usun ja näen, et kui ema on õnnelik, siis on ka lapsed õnnelikud.

Tihti jääb aga oma soovide järgi elamine just mõtteviisi ja selguse taha, sest elu meie ümber on üks suur virrvarr ja arvamusi on nii palju, et vahel ongi raske aru saada, mida ma tegelikult ise tahan. Siit jõuamegi ühe olulise harjumuse juurde:

 

OMA AEG

Kallid emad, palun võtke enda jaoks aega! Ja see käib absoluutselt kõikide emade kohta. Ainult siis, kui te olete kontaktis iseendaga ja oma mõtetega, saate päriselt hakata endas selgust looma ja toetada-abistada ka teisi. Laske lahti sellest mom guilt’ist ehk süümepiinadest, mis tekivad, kui sa ei tegele parasjagu lastega. Mõtle sellest hoopis nii, et kui su laps on mõne teise täiskasvanuga või omavanustega, siis ta õpib ja areneb, omandab uusi käitumis- ja suhtlemisviise. Seega avardub tema maailmapilt, nii et sa teed talle isegi teene, kui lased tal vahepeal eemal olla.

Ja ma ei räägi selle oma aja puhul mitte nädalatest kuskil soojal maal, vaid 30 minutist kuni tunnist iseenda jaoks. See on aeg, kui sa ei tegele teise soovide-vajaduste või muredega.

 Pildid / - - IMG_0575-96

PLANEERIMINE

Võin oma kogemusest kinnitada, et eesmärgid, mis ei ole kirja pandud, jäävad unistusteks. Tänu planeerimisele olen jõudnud sinnani, et ma tõesti suudan teha viis korda nädalas trenni, tegutseda muusikuna, viia läbi kursuseid, kirjutada blogi, koostada ja anda välja märkmiku, jagada inspiratsiooni oma Facebooki grupis, olla aktiivne sotsiaalmeedias jne. Alati ei lähe kõik nii, nagu ma olen planeerinud, aga üha enam oskan plaane seada realistlikult ja vajadusel neid ka ümber teha. See on õpitav.

Lisaks panen iga pühapäev külmkapi peale kogu meie pere järgmise nädala plaani, et kõik (praegu veel mina ja abikaasa, sest lapsed on väiksed) teaksid arvestada üksteise plaanide, vaba ajaga jms.

 

FOOKUSAEG JA KESKENDUMINE

Järgmine oluline samm on fookusaeg ja keskendumine. Kui oled kellaajaliselt mingi asja tegemise paika pannud, siis teegi seda, ühte asja korraga! Pane telefon hääletu peale, lülita teavitused välja (need võiks muidugi kogu aeg väljas olla, kui tahad ise oma aega kontrollida) ja mine kuskile, kus saad päriselt keskenduda. Nii ei ole lapsed oma soovidega sinu ümber. Kui sa ei loo endale sobivat keskkonda ja proovid samal ajal mitut asja teha, siis ei tee sa ühtegi neist keskendunult. Parem teha vähem, aga kvaliteetselt ja keskendunult, nii oled ka palju efektiivsem.

Näide: otsustasin juulis, et töötan ainult kaks tundi päevas arvuti taga ning teen seda siis, kui abikaasa ja lapsed magavad või lapsed on hoidjaga. Teadsin, et mul on kaks tundi segamata aega ja ma pean seda targalt kasutama. See on uskumatu, kui palju ma sain ära teha! Kursused said ette valmistatud, valmis märkmik, jõudsin vastata e-kirjadele … Ükski asi ei jäänud tegemata.

 

ABI KÜSIMINE

Kui tahad emaks olemise kõrval tööd teha nii, et sa ise läbi ei põle, siis on sul vaja abi. Alusta sellest, et mõtled välja, kes su lapsi hoiab sel ajal, kui sul on vaja tööd teha. Ära karda abi küsida näiteks vanavanematelt, sõpradelt, lapsehoidjalt.

Ja kui tekib hetki, kus mõni asi kasvab üle pea ja sa ei tea, kuidas sellega toime tulla, siis küsi targemate ja kogenumate käest. Ma olen seda korduvalt teinud ja tänu sellele suutnud ennast ja oma lapsi toetada ning hoida.

Pildid / - - IMG_1125-169

Lapse emotsioonid

Meie vanem laps muutus väga emotsionaalseks esimesel aastal lasteaias ja me ei teadnud, kuidas käituda. Konsulteerisin veebi teel lastepsühholoogiga, kes selgitas, mis temaga toimub ja kuidas me saame teda aidata.

Uni

Uni on kõige alus! Olen sellest juba ka varasemas postituses rääkinud. Kui sul endal või lastel on unega probleeme, siis küsi abi. Tegelikult on võimalik õppida hästi magama ja õpetada seda ka lastele. Lugesin just, et iga neljas täiskasvanu Eestis ei maga nii palju kui vaja. Meie oleme abi saanud erinevatest raamatustest ja unekooli spetsialistidelt.

Töö

Sain aru, et kui tahan teha tööd, siis on mul vaja kedagi, kes aitaks mind jooksvate asjadega, mis ei vaja minu kohalolu. Aasta algusest on mul imeline assistent Killu. Jah, alguses oli see muidugi investeering ja kulud olid suuremad kui tulud, aga pikemas perspektiivis on see kuhjaga ära tasunud.

  

DISTSIPLIIN JA JÄRJEPIDEVUS

Kui ma teen plaani, siis ma hoian sellest päriselt ja järjepidevalt kinni. Järgin iga päev harjumusi, mis ma olen enda jaoks sisse seadnud: kui ei jõua neist kinni pidada 100%, siis pean 50% ja kui ei jõua 50%, siis 5%. Aga ma ei lase neil hääbuda!

Näiteks: planeerin ka pühapäevi, isegi kui kirjutan kalendrisse ühe asja – perega matkale. Loen hommikuti raamatut, ideaalne oleks 20 minutit, aga kui on olnud raskem öö või on vaja kiiresti kuskile minna, siis 2 minutit. Aga ma teen seda!

Tähtis ongi hoida järjepidevalt seda käitumismustrit, mis sa tahad luua.

***

Loodan, et said siit julgust, inspiratsiooni ja mõtteid, kuidas veel paremini ennast ja oma perekonda toetada, kui soovid emaks olemise kõrval ka tööd teha. Kindlasti on neid nippe ja võtteid veelgi. Mul ja teistel emadel oleks tore lugeda, mis sinu jaoks toimib. Nii et kirjuta SIIA (saad seda teha ka anonüümselt), mida sina teed, et pere- ja tööelu oleks tasakaalus. Kasutan neid mõtteid järgmises postituses kas sinu nimega, kui soovid, või anonüümselt, et me saaksime töötavate emadena üksteist veel rohkem toetada!